یکی از ضرورت های مهم آموزشی ، اطلاع از سطوح مختلف توانمندی های هوشی افرادی است که تحت آموزش قرار می گیرند. اطلاع از حد متوسطی از عملکرد هوشی دانش آموزان ، به معلمان و دست اندر کاران آموزش و پرورش کمک می کند تا در تعیین محتوای آموزش ، روش های آموزش ، تعیین هدف ها ، تعیین حد انتظار عملکرد و یادگیری دانش اموزان و مسائلی از این قبیل به شیوه صحیح و مطمئن عمل کنند .
اطلاع از سطح عملکرد هوشی کودکان در سنین قبل از مدرسه و سنین مدرسه به منظور اتخاذ برخی تصمیمات آموزشی ، لازم و ضروری است . به کمک بهره هوشی به دست آمده از اجرای چند آزمون هوشی ، می توان برخی نقائص و اشکالات مربوط به عملکرد هوشی افراد به ویژه دانش آموزان را تشخیص داد و چاره اندیشی های آموزشی لازم را به عمل آورد. همچنین می توان عملکرد هوشی به طور قابل ملاحظه پایین تر و بالاتر از متوسط را مشخص نمود و به تشخیص عقب ماندگی ذهنی ، ضعف هوشی یا سرآمدی و تیزهوشی دست زد. سپس کودکان را در گروه های مختلف هوشی قرار داد و برنامه های آموزشی ویژه ای برای آنها تدارک دید.
آزمون هوشی ماتریس های پیشرونده استاندارد ریون (Raven) ، از جمله ابزار های سنجش هوش غیر کلامی است که برای اندازه گیری عامل عمومی هوش یا هوش کلی ( عامل g) ، مورد استفاده قرار می گیرد. فرم کوتاه شده این آزمون متشکل از 36 سؤال که به صورت رنگی وبرای کودکان 5 تا 10 سال ، کودکان عادی ، کودکان عقب مانده ذهنی یا جسمی و .... طراحی شده است. نمرات خام حاصل از اجرای این آزمون نیاز به یک ملاک و معیار معینی برای تعبیر و تفسیر دارد.
نمونه ای از سوالات این آزمون :
تست های هوشی ابزار مناسبی برای به دست آوردن نمونه ای از رفتار هوشمندانه و سطح عملکرد هوشی افراد می باشند ، به ویژه اگر به صورت مجموعه ای از چند تست مورد استفاده قرار گیرند و نتایج استفاده از چند تست مورد قضاوت و تعیین سطح عملکرد هوشی فرد ، قلمداد شود.
این آزمون در ایران و خارج از ایران هنجاریابی شده است و از روایی و پایایی و اعتبار کافی برخوردار است.