با آزمون هوشی غیر کلامی ریون بیشتر آشنا شویم



یکی از ضرورت های مهم آموزشی ، اطلاع از سطوح مختلف  توانمندی های  هوشی  افرادی است که تحت آموزش  قرار می گیرند.  اطلاع از حد متوسطی از عملکرد هوشی دانش آموزان ، به معلمان و دست اندر کاران آموزش و پرورش کمک  می کند  تا در تعیین  محتوای آموزش ، روش های آموزش ، تعیین  هدف ها ، تعیین حد انتظار عملکرد و یادگیری دانش اموزان  و مسائلی از این قبیل به شیوه صحیح و مطمئن عمل کنند .

اطلاع از سطح عملکرد هوشی کودکان در سنین قبل از مدرسه و سنین مدرسه به منظور اتخاذ برخی تصمیمات آموزشی  ، لازم و ضروری است . به کمک بهره هوشی به دست آمده از اجرای چند آزمون هوشی ، می توان برخی نقائص و اشکالات مربوط به عملکرد هوشی افراد به ویژه دانش آموزان را تشخیص داد و چاره اندیشی های آموزشی لازم را به عمل آورد. همچنین می توان عملکرد هوشی به طور قابل ملاحظه  پایین تر و بالاتر از متوسط را  مشخص نمود و به تشخیص عقب ماندگی ذهنی ، ضعف هوشی یا سرآمدی و تیزهوشی دست زد. سپس کودکان را در گروه های مختلف هوشی قرار داد و برنامه های آموزشی ویژه ای برای آنها تدارک دید.

آزمون هوشی ماتریس های پیشرونده استاندارد ریون (Raven) ، از جمله ابزار های سنجش هوش غیر کلامی است که برای اندازه گیری عامل عمومی هوش یا  هوش کلی ( عامل g) ، مورد استفاده قرار می گیرد.  فرم کوتاه شده این آزمون متشکل از 36 سؤال که به صورت رنگی  وبرای کودکان 5 تا 10 سال ، کودکان عادی ، کودکان عقب مانده ذهنی یا جسمی و .... طراحی شده است. نمرات خام حاصل از اجرای این آزمون نیاز به یک ملاک و معیار معینی  برای تعبیر و تفسیر دارد.

نمونه ای از سوالات این آزمون :




تست های هوشی ابزار مناسبی برای به دست آوردن نمونه ای از رفتار هوشمندانه و سطح عملکرد هوشی افراد می باشند ، به ویژه اگر به صورت مجموعه ای از چند تست مورد استفاده قرار گیرند و نتایج استفاده از چند تست مورد قضاوت و تعیین سطح عملکرد هوشی فرد ، قلمداد شود.

این آزمون در ایران و خارج از ایران هنجاریابی شده است و از روایی و پایایی و اعتبار کافی برخوردار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.